戻る
院・心 2単位 春学期月1,2
担当教員 松本(真)
MATSUMOTO, IGARASHI, Te
科目名 EDUPA6224J (H29以前入学生用)心理臨床研究実習Ⅳ-学校実習A11-
Research Practicum in Clinical Psychology IV
高専人科目名 (H29以前入学生用)心理臨床実習Ⅳ‐学校実習A11-
概要/Outline 毎週月曜日の終日、知立市の小学校で特別支援学級の児童に対する支援実習を行う。また個別支援のための心理アセスメントと保護者および教師へのフィードバック面接を実施する。学内講義として、学校場面でのスクールカウンセリング活動の実際と課題についての講義とディスカッションを行う。

This course deals with the practice in elementary school and special class. It also enhances the development of students’ skill in professional activity and role as clinical psychologist at school.
到達目標/Objectives 学校場面における特別支援教育対象児の学校生活についての理解を深めることと、学校における心理専門家としての役割について実習体験を通して各自で検討し、レポートとしてまとめることができる。

The goals of this course are to

(1) Obtain basic understand about the school life of special needs education students.

(2) Understand the roles of psychological specialist in elementary school and obtain the skill in an integration of one’s ideas.
授業の内容/Contents ・学内オリエンテーション
・事前指導訪問
・学校での実習
・校外学習での実習
・Orientation in campus
・Advance telling visit
・Practice at school
・Practice at field trip
教科書/Textbook なし
参考書・参考資料/References 日本学校心理学会編 2004 学校心理学ハンドブック  教育出版
石隈利紀 1999 「学校心理学」 誠信書房
文部科学省「特別支援教育」URL
成績評価方法/Evaluation 参加関与度50%、レポート提出50%
Grading will be decided based on attendance, practice reports, and the quality of the students’ experimental performance in the practice.
履修条件/Conditions
その他の注意/Remarks 大学から紹介する保険に加入すること

Please buy insurance in University reccommendataion.