戻る
院・心 2単位 秋学期火2
担当教員 中谷
科目名 学習心理学研究Ⅱ
seminar on learning psychology Ⅱ
高専人科目名 学習心理学Ⅱ
概要/Outline 教育的、発達的課題としての動機づけの問題について、新しい研究動向について、近年の英文雑誌論文および英文専門書籍を通して学ぶ。
Learn new research trends on the fields of motivation in educational, developmental, and personality issues through recent journal articles and English specialized books.
到達目標/Objectives 教育における動機づけ研究の近年の動向を学ぶ。
授業内容に即して発表者およびコメンテーターを複数回担当することによって、動機づけの支援および介入とはどのようなものかについて考え、理解を深める。
受講生各自の研究課題に照らして、学習や動機づけがそれとどのように関連し、どのような意味をもつのかについて考える。
Learn recent trends in motivational research in education. By assigning roles several times as a presenter and a commentator, we learn and understand about what “motivational intervention is. In light of motivational research, each student will consider how learning and motivation are related and what is relation with your own research interest.
授業の内容/Contents 『動機づけ心理学研究の動向』をメインテーマとし、動機づけの心理学研究に関わる基礎的知見とその展開について学ぶ。特に、『児童・生徒の動機づけへの介入研究』について、包括的な論じた文献を通して、動機づけ研究の動向と展開の一端を理解する。
In this seminar, we learn about the recent trends of motivational researches in educational, developmental, and social fields. First, focuses on the fundamental knowledge of motivational psychology, and next, we read and discuss about some topics of motivational research, especially applied and interventional areas.
教科書/Textbook Karabenick, S. & Urdan, T. 2014Motivational Interventions.
(Advances in Motivation and Achievement, Vo. 18) England: Emerald Group Publishing.
参考書・参考資料/References 授業のなかで紹介する
成績評価方法/Evaluation 授業への関与度(30%)および発表とコメント等のレジメ(70%)
Engagement in seminar(30%) resume and presentation(70%)
履修条件/Conditions 学習・教育心理学について学部専門レベルの知識を有していること
その他の注意/Remarks