戻る
院・心 2単位 春学期水2
担当教員 中谷
Nakaya Motoyuki
科目名 学習心理学研究Ⅰ
seminer on learning psychology Ⅰ
高専人科目名 学習心理学Ⅰ
概要/Outline 心理学を研究するものであれば、誰にとっても、『よい論文』を書くことは高い目標であり、なおかつ意義の大きな課題でもある。本授業では、国内の著名な学術誌に掲載された、評価の高い論文を購読し、なぜその論文は高く評価されたのか、独自性やインパクトは何か、について考え、理解することで、よりよい研究を計画し、実践するための視点を学ぶものとしたい。
For anyone studying psychology in graduate education, writing 'good papers' is a high goal and a significant issue as well. In this class, we will learn from published papers in the domestic prominent academic journals. Focusing on “why the papers were highly evaluated”, and “what the uniqueness or originality of the research”, we will read and discuss about important viewpoints and values of these prominent papers.
到達目標/Objectives 学習・教育・発達心理学などの査読付き学術論文のなかで評価の高い論文に焦点を当て、そのインパクトや独創性、意義について理解することで、自身の研究計画、研究論文をより質の高いものにするための発想・手がかりを得る。
Through reading and discussing about highly evaluated papers in refereed academic journals such as learning, educational, and developmental psychology, you will understand their impact, originality, significance of these. Main goal is to understand and examine originality and impact of these referred papers.
授業の内容/Contents 『心理学研究においてよりよい論文を書くには?』という課題について考える。実際に公刊されていた学術論文を購読し、批判的に論じることによって、よい研究に必要な要件とは何かについて考察し、理解する。
 具体的には、国内の心理学系の学術誌に掲載された論文のうち、特に高い評価を受けている論文(学会賞受賞など)について、なぜそれらの論文が高く評価されているのか、そのインパクトや独創性、意義について議論する。
In this class, by subscribing and critically discussing scientific psychological papers published, we consider and understand what the requirements for good research are. Specifically, among the papers published in academic journals in the domestic psychology system, with respect to papers receiving particularly high evaluation (academic awards, etc.) , we discuss why those papers are highly evaluated, and what is strong point of it.
教科書/Textbook 心理学の国内学術誌に掲載された論文をテキストとする。
例 『教育心理学研究』『発達心理学研究』『心理学研究』など
参考書・参考資料/References 授業内で適宜紹介する。
It will be introduced in the class
成績評価方法/Evaluation 授業への関与度(50%)および発表やコメント等のレジメ(50%)
Participation for class discussion 50%, Resume and reports of the papers 50%
履修条件/Conditions 心理学研究について学部専門レベルの知識を有していることが望ましい。
その他の注意/Remarks