戻る
院・心 2単位 秋学期集中
担当教員 DINH NGUYEN・野邑
Dinh Nguyen Thu, Nomura K.
科目名 発達精神科学研究Ⅱ
Seminar on Developmental Psychology and Psychiatry II -Exchange of experience related to inclusive education for children with special needs/children with disabilities: theories and practice-
高専人科目名 発達精神科学Ⅱ
Developmental Psychology and Psychiatry II -Exchange of experience related to inclusive education for children with special needs/children with disabilities: theories and practice-
概要/Outline ベトナムにおける特別なニーズ/障害のある子どもへの支援の現状について学習する。
本コースを学ぶことにより、地域の状況を踏まえた特別なニーズ/障害のある子どもへの臨床心理学研究および心理臨床実践を行う上で必要となる高度な専門的知見、ならびにリサーチスキルを身につけることを目的とする。

This course deals with the supports of children with special needs/children with disabilities in Vietnam.
The aim of this course is to help students acquire the necessary skills and professional knowledge to conduct clinical psychological researches and psychological clinical practices for children with special needs/children with disabilities with understanding .the local situation
到達目標/Objectives 受講者が授業終了後に、以下の点についての知識・技能を身につけることを目的とする。
・発達障害の概念の理解が出来る。
・特別なニーズ/障害のある子どもへの地域に応じた支援を理解することが出来る。
・特別なニーズ/障害のある子どもに対する適切な支援を行うことができるようになる。

The aim of this course is to help students get knowledge and skill of the following;
・can understand concept of developmental disorders
・can understand the supports to children with special needs/children with disabilities.according to the region,
・can conduct appropriate support to children with special needs/children with disabilities
授業の内容/Contents 授業は以下のような内容を行う。
1. 特別なニーズ/障害のある子どもに関する一般的な問題、見解/展望、政策
2 特別なニーズ/障害のある人々/子どものための教育モデル、教育的評価、IEP
3. 障害のある人々/子どものためのインクルーシブ教育活動とコミュニティ参加の組織作り
4. 教室の学習環境で障害児のグループへの支援
5. 特別なニーズ/障害のある人々/子どものグループに関連する問題への支援
This course involve the folloing contents:
1. General issues, views/perspectives, policy about children with special needs/children with disabilities
2. Educational models, educational assessment, design IEP (Individual education Program/Plan) for people/children with special needs/ disabilities
3. Organize inclusive education activities and community participation for people/children with disabilities
4. Support groups of children with disabilities in the classroom learning enviroment
5. Support related issues of the group of people/children with special needs/disabilities
教科書/Textbook 特に定めない。授業中に資料を配付する。
Not specific. Material is distributed during class.
参考書・参考資料/References 授業中に適宜紹介する。
Introduced as needed during class
成績評価方法/Evaluation 評価の方法:出席・授業態度(50点満点)およびレポート(50点満点)として総点で評価する。
評価の基準:総点60点以上を合格とする。

Assessed by attendant/attitude(50 points) and report(50 points).
Criteria for passing is more than 60 points.
履修条件/Conditions 特になし。
Not specific
その他の注意/Remarks