戻る
院・心 2単位 秋学期水1
担当教員 野邑・福元
Nomura K.
科目名 発達精神科学研究Ⅰ(保健医療分野に関する理論と支援の展開)-発達障害児支援研究-[2017年度以前入学生用:発達精神科学研究Ⅰ-発達障害児支援研究-]
Seminar on Developmental Psychology and Psychiatry Ⅰ(Theory and Application of Support in Medical and Health Services)
高専人科目名 発達精神科学Ⅰ(保健医療分野に関する理論と支援の展開)-発達障害児支援研究-[2017年度以前入学生用:発達精神科学Ⅰ-発達障害児支援研究-]
Developmental Psychology and Psychiatry Ⅰ(Theory and Application of Support in Medical and Health Services)
概要/Outline 自閉スペクトラム症、注意欠如・多動症、学習症を中心とした発達障害について学習する。
発達障害の概要について学ぶことにより、発達特性を踏まえた臨床心理学研究および心理臨床実践を行う上で必要となる高度な専門的知見、ならびにリサーチスキルを身につけることを目的とする。


This course deals with developmental disorders (Autism Spectrum Disorder, Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Specific Learning Disorder).
The aim of this course is to help students acquire the necessary skills and professional knowledge to conduct clinical psychological researchs and psychological clinical practices based on developmental characteristecs.
到達目標/Objectives 受講者が授業終了後に、以下の点についての知識・技能を身につけることを目的とする。
・発達障害の概念の理解が出来る。
・発達障害の各論(各障害)についての概要および病態を理解し、診断評価をすることが出来る。
・発達障害児・者に対する適切な支援を行うことができるようになる。
The aim of this course is to help students get knowledge and skill of the following;
・can understand concept of developmental disorders
・can understand outline and mechanism of specifics of developmental disorders, and diagnose and assess them
・can conduct appropriate support
授業の内容/Contents 授業は以下のような内容を行う。
1.発達障害総論
2.発達障害各論
(1)自閉スペクトラム症
(2)注意欠如・多動症
(3)学習症
(4)愛着障害との鑑別
3.発達障害ケースの問診
4.支援方法
(1)構造化とTEEACHプログラム
(2)応用行動分析
(3)家族支援とペアレントトレーニング
5.臨床事例演習
This course involve the folloing contents:
1. Outline
2. Specifics
a. Autism Spectrum Disorder
b. Attention Deficit Hyperactivity Disorder
c. Specific Learning Disorder
d. Differentiation with attachment disorder
3. Interview method
4. Support methods
a. Sutructure and TEEACH program
b. Applied Behavior Analysis
c. Family support and Parent traning
5. Clinical case exercise

教科書/Textbook 特に定めない。授業中に資料を配付する。
Not specific. Material is distributed during class.
参考書・参考資料/References 授業中に適宜紹介する。
Introduced as needed during class
成績評価方法/Evaluation 評価の方法:出席および授業態度(50点満点)、レポート(50点満点)として総点で評価する。
評価の基準:総点60点以上を合格とする。
Assessed by attendant and attitude(50 points), and report(50 points).
Criteria for passing is more than 60 points.
履修条件/Conditions 特になし。
Not specific
その他の注意/Remarks