戻る
院・心 2単位 秋学期水2
担当教員 田附
Tazuke
科目名 学校心理学研究Ⅰ(教育分野に関する理論と支援の展開)[2017年度以前入学生用:学校心理学研究Ⅰ]
Seminar on School Psychology Ⅰ(Theory and Applications of Support in Education)
高専人科目名 学校心理学Ⅰ(教育分野に関する理論と支援の展開)[2017年度以前入学生用:学校心理学Ⅰ]
School Psychology Ⅰ(Theory and Applications of Support in Education)
概要/Outline 本授業は,学校心理学について学ぶことにより,教育現場における心理的支援とその研究を行う上で必要な考え方および高度な専門的知見を身につけることを目的とする。
This course deals with school psychology. The aim of this course is to help students acquire the necessary way of thinking and professional knowledge to conduct psychological support in school and the research.
到達目標/Objectives 1) 教育分野において生じる心理的問題を理解することができる
2) 教育分野における見立ておよび支援体制の組み立てに関する方法を身につける
3) 教育分野における他職種との協働について,その適切なあり方を検討することができる
4) 教育分野における心理職(公認心理師・臨床心理士等)の職責と倫理について理解することができる

At the end of the course, participants are expected to understand the four points below.

1. the psychological problems in school.
2. the methods of organizing psychological assessments and support systems in school.
3. the suitable cooperation among teachers.
4. The responsibility and the ethics of psychologists in school.
授業の内容/Contents 以下の各トピックを1~2週かけて扱う。各トピックでは,担当教員が講義をおこなうとともに,具体的な事例をもとに討議も行う。

1. 教育相談の歴史
2. 教育分野における心理職の意義
3. 子どもたちの発達と精神病理
4. 不登校
5. 非行
6. 発達障害
7. 児童虐待
8. 教育分野における他職種との協働

This course deals with the topics below. One topic takes 1 or 2 week(s).
Participants are given lectures about it and discuss the clinical cases.

1. history of educational counseling
2. the role of psychologists in school
3. development and mental disorders in childhood
4. school absenteeism
5. delinquency
6. autism spectrum disorder
7. child abuse
8. cooperation among teachers

教科書/Textbook 必要に応じて授業中に指示する。その他の資料として適宜プリントを配布する。
To be instructed in class if necessary. Other handouts will be distributed in class.
参考書・参考資料/References 必要に応じて授業中に紹介する。
To be introduced in the class if necessary.
成績評価方法/Evaluation <成績評価の方法>授業への出席(30%),討議へのコミットメント(40%),最終レポート(30%)
<成績評価の基準>上記のうち60%以上を満たす場合に単位を認定する。

<The way of evaluation>
On basis of attendance (30%), commitment (40%), final report (30%).
<The criteria of evaluation>
60% or more of the above is necessary for credits.
履修条件/Conditions 事例に関する守秘義務を履行できる者。
Be able to observe confidentiality concerning clinical cases.

Be able to observe confidentiality concerning clinical cases.
その他の注意/Remarks グループ討議の時間を多くとるため,欠席・遅刻・早退をしないこと。やむをえず授業を欠席する場合は,必ず事前に担当教員にメールで連絡すること。
Do not be absent, be late, or leave early in order that we have much time for group discussions. If you cannot attend a class, tell the instructor it in advance.