戻る
院・心 2単位 秋学期木2
担当教員 溝川
Mizokawa
科目名 生涯発達心理学研究Ⅱ
Seminar on Life-span Developmental Psychology II
高専人科目名 生涯発達心理学Ⅱ
Life-span Developmental Psychology II
概要/Outline 認知発達及び社会性の発達に関するテキスト・研究論文の講読を通じて,発達心理学の最新の研究動向に触れるとともに,研究を行う上で必要な考え方,高度な専門的知見,並びにその研究手法を身につけることを目的とする。
This course deals with current research in developmental psychology. Through reading research articles and/or a text book, class presentations, and discussions, students will learn social and cognitive development in childhood and the methodology of developmental research.
到達目標/Objectives 本授業では,次の知識・資質を身につけることを目標とする。
・発達心理学における専門的な文献を収集したり,批判的に論じたりすることができる。
・認知発達及び社会性の発達,並びにその研究手法について理解を深める。

The aim of this course is to promote understanding of social and cognitive development in childhood and the methodology of developmental research.
授業の内容/Contents 初回の授業でオリエンテーションを行い,発表スケジュールを組む。各回の授業で受講生が文献の概要に関する発表を行った後,その内容に関して全体で討議する。

第1回:オリエンテーション
第2回~14回:文献購読
第15回:総括


This course consists of student presentations and full-class discussions. Students are expected to read and comment on empirical research articles and/or a text book and to participate in discussions.
教科書/Textbook 初回授業で指示する。
参考書・参考資料/References 授業内で適宜紹介する。
成績評価方法/Evaluation 発表内容(60%)並びに議論への参加度(40%)から総合的に評価する。
上記のうち 60%以上を満たす場合に合格とする。

Your course grade is to be evaluated based on the following:
- Quality of presentations (60%)
- Degrees of contribution to discussions (40%)
履修条件/Conditions 履修条件は要さない。
There are no prerequisites for this course.
その他の注意/Remarks 日本語による授業。初回に発表スケジュールを組むため,必ず出席すること。
This course will be taught in Japanese.