院・心
|
| 2単位
| 秋学期木2
| 担当教員
| 溝川
| Mizokawa 科目名
|
| 生涯発達心理学研究Ⅱ
| Seminar on Life-span Developmental Psychology II 高専人科目名
|
| 生涯発達心理学Ⅱ
| Life-span Developmental Psychology II 概要/Outline
|
認知発達及び社会性の発達に関するテキスト・研究論文の講読を通じて,発達心理学の最新の研究動向に触れるとともに,研究を行う上で必要な考え方,高度な専門的知見,並びにその研究手法を身につけることを目的とする。
| This course deals with current research in developmental psychology. Through reading research articles and/or a text book, class presentations, and discussions, students will learn social and cognitive development in childhood and the methodology of developmental research.
| 到達目標/Objectives
|
本授業では,次の知識・資質を身につけることを目標とする。 | ・発達心理学における専門的な文献を収集したり,批判的に論じたりすることができる。 ・認知発達及び社会性の発達,並びにその研究手法について理解を深める。 The aim of this course is to promote understanding of social and cognitive development in childhood and the methodology of developmental research.
| 授業の内容/Contents
|
初回の授業でオリエンテーションを行い,発表スケジュールを組む。各回の授業で受講生が文献の概要に関する発表を行った後,その内容に関して全体で討議する。 | 第1回:オリエンテーション 第2回~14回:文献購読 第15回:総括 This course consists of student presentations and full-class discussions. Students are expected to read and comment on empirical research articles and/or a text book and to participate in discussions.
| 教科書/Textbook
|
初回授業で指示する。
|
| 参考書・参考資料/References
|
授業内で適宜紹介する。
|
| 成績評価方法/Evaluation
|
発表内容(60%)並びに議論への参加度(40%)から総合的に評価する。 | 上記のうち 60%以上を満たす場合に合格とする。 Your course grade is to be evaluated based on the following: - Quality of presentations (60%) - Degrees of contribution to discussions (40%)
| 履修条件/Conditions
|
履修条件は要さない。
| There are no prerequisites for this course.
| その他の注意/Remarks
|
日本語による授業。初回に発表スケジュールを組むため,必ず出席すること。
| This course will be taught in Japanese.
| |