戻る
院・教 2単位 春学期月3
担当教員 田中(憲)
Tanaka Noriko
科目名 健康運動科学研究Ⅰ
Seminar on Health Promoting Exercise Ⅰ
高専人科目名 健康運動科学Ⅰ
Health Promoting Exercise Ⅰ
EdD科目名 健康運動科学Ⅰ
Health Promoting Exercise Ⅰ
概要/Outline 健康運動科学における身体活動・運動に関する諸課題を明らかにするための専門的知識のほかに、調査・分析方法を学び、研究遂行能力を習得することを目的とする。
In addition to specialized knowledge to clarify various issues related to physical activity and exercise in health and exercise science, the purpose is to learn research and analysis methods and acquire the ability to perform research.
到達目標/Objectives この授業では、次の知識や技能を身につけることを目標とする。
1. 健康運動科学の分野におけるデータ収集・分析の方法、ならびに研究発表の方法を身に付けることができる。
2. 健康運動科学における研究動向をレビューし、それについて説明できる。
The objective of this class is to acquire the following knowledge and skills.
1. Learn how to collect and analyze data in the field of health and exercise science and how to present research.
2. Review and discuss research trends in health and exercise science.
授業の内容/Contents 1.健康とは
健康・スポーツ科学の分野における健康運動科学の位置づけを知る.
健康の定義,ならびに健康の維持・増進のために必要な三要素(運動・栄養・休養)について概説する.
2.ライフステージ別の健康課題
各ライフステージにおける健康課題について,これまでの大規模調査の結果を参考に男女別・年代別に概説する.
3.体力とは
体力の分類ならびに各種体力の測定方法を学び,その長所と短所を理解する.
4.健康と身体組成
身体組成の概念ならびに各種測定法の原理と限界について,実習を交えて学ぶ.健康の維持・増進と身体組成に関する論文を精読する.
5.身体活動・運動とは
身体活動や運動の概念を学び,そのモニタリング法や分析方法について,実習を交えて学ぶ.
6.加齢が健康に及ぼす影響
加齢が身体組成や神経機能に及ぼす影響について,サルコぺニア,ディナペニア,フレイルの観点から検討した論文を精読する
1. What is Health?
Learn about the criteria of health and three factors to promote one's health.

2. Problems on Health in each life stage
Learn about health issues in each life stage by gender and age

3.Physical fitness
Learn the classification of physical strength and measurement method of various physical strengths

4. Body composition
Learn about human body composition and principles and limitations of various measurement methods with practical training.

5. Physical activity / exercise
Learn the concept of physical activity with monitoring and analyzing of physical activity.

6. Aging
Learn the aging effect in body composition and neuromuscler function from the viewpoint of Sarcopenia, Dynapenia, and Frail
教科書/Textbook 適宜,授業内に資料を配布する
Distribute materials as needed in class
参考書・参考資料/References 適宜,授業内に指示する
Instruct in class
成績評価方法/Evaluation (評価の方法)
本授業では、次の方法で評価する
1. 授業内容の理解度(30%)
2. 研究発表の内容および参加態度(40%)
3. ほかの受講者との議論(30%)

(評価の基準)
総点60点以上を合格とする
(Evaluation method)
In this lesson, the following methods are used to evaluate
1. Comprehension of class content (30%)
2. Contents of research presentation and active participation (40%)
3. Discussion with other students (30%)

(Evaluation criteria)
A total of 60 points or more will be accepted.
履修条件/Conditions 履修条件は要さない
No course requirements
その他の注意/Remarks