戻る
院・心 2単位 前期月1,2
担当教員 松本・五十嵐(哲)
科目名 心理臨床研究実習IV‐学校実習A11- EDUPA6224J
Research Practicum in Clinical Psychology IV
高専人科目名
概要 毎週月曜日の終日、知立市の小学校で特別支援学級の児童に対する支援実習を行う。また個別支援のための心理アセスメントと保護者および教師へのフィードバック面接を実施する。学内講義として、学校場面でのスクールカウンセリング活動の実際と課題についての講義とディスカッションを行う。

This course deals with the practical psychological support for students in special need education class. The practices are done every Monday in Chiryu-city elementary schools.
It also enhances the development of students’ skill in psychological support for students with developmental or emotional problems.
到達目標 学校場面における特別支援教育対象児の学校生活についての理解を深めることと、学校における心理専門家としての役割について実習体験を通して各自で検討し、レポートとしてまとめることができる。

The goals of this course are to
(1) Obtain basic understand about the school life of special needs education students.
(2) Understand the roles of psychological specialist in elementary school and obtain the skill in an integration of one’s ideas.
授業の内容 4月18日 学内オリエンテーション
事前指導訪問
実習日程 5月9日、16日、23日、30日
6月6日、13日、20日、27日
7月4日、11日
9月5日、12日(実習および合同反省会)
10月3 4日 山の学習(茶臼山)
        海の学習(各校別日程)、

18th of April : orientation
Practice schedules:
May 9th, 16th, 23th, 30th
June 6th, 13th, 20th, 27th
July 4th, 11th
September 5th, 12th
October 3~4th: one night camp with students
教科書 なし
参考書・参考資料
日本学校心理学会編 2004 学校心理学ハンドブック  教育出版
石隈利紀 1999 「学校心理学」 誠信書房
文部科学省「特別支援教育」URL

Will be introduced in the class
成績評価方法 参加関与度50%、レポート提出50%

Grading will be decided based on attendance,
practice reports, and the quality of the students’
experimental performance in the practice
履修条件
その他の注意
  大学から紹介する保険に加入すること

please buy insurance in University reccommendataion.